Zoeken

Auto industrie waarschuwt voor te strenge CO2 eisen EU maar haa

Directeur RAI Vereniging Olaf de Bruijn: "Europa moet niet te ver op de muziek vooruitlopen"

De industrie schreeuwde eerst moord en brand. Maar acht van Europa's grootste autofabrikanten hebben nu al de EU-eisen voor CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's gehaald. Drie jaar vóór de door Brussel bepaalde deadline.

Grote automerken zoals Fiat, Citroën en Toyota produceerden vorig jaar al nieuwe auto's die minder dan 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. In 2015 moeten op last van Brussel alle nieuwe auto's aan die eis voldoen. Suzuki, Opel en Volkswagen zaten daar afgelopen jaar al vrij dicht bij. Over de hele linie zitten nieuwe Europese auto's nog slechts zeven procent boven de EU-grens.

Grote merken lopen voorop

"Dat is uitstekend nieuws", stelt directeur Olaf de Bruijn van de RAI, vereniging van de autobranche in Nederland. "Duurzaamheid vinden wij erg belangrijk." Maar die goede resultaten betekenen volgens hem niet dat de industrie de eis met gemak haalt. "De complete industrie werkt er keihard aan. Dat sommige fabrikanten nu al aan de eis voldoen, hoort erbij. Je hebt in elk proces partijen die voorop lopen."

Het is volgens hem geen toeval dat juist grote merken koploper zijn. "De grote fabrikanten hebben meer middelen voor onderzoek. Ze produceren grote aantallen auto's, zodat ze de kosten gemakkelijker kunnen uitsmeren. Ook zijn ze wendbaarder, omdat ze meer modellen verkopen. Met name de luxe auto's moeten nog een flinke sprong maken. Maar BMW en Mercedes trekken daar, bijvoorbeeld met hun modellen met groene energielabel, ook hard aan."

Wel schoner, niet duurder

Opmerkelijk is dat de industrie die efficiëntere auto's kan maken zonder haar prijzen te verhogen. Terwijl de industrie in het verleden claimde dat de CO2-eisen te streng waren en alle nieuwe auto's flink duurder maakten. "Die kritiek was wat te hard", zo erkent De Bruijn. "De EU-eisen vielen de industrie in het begin zwaar. Zeker omdat Europa eerst nog verder wou gaan. Uiteindelijk is 130 gram als compromis uit de bus gekomen", licht hij toe.

De kostprijs van nieuwe auto's is volgens De Bruijn gestegen door de milieu-eis. Dat de verkoopprijs niet omhoog is gegaan, komt volgens hem onder meer omdat fabrikanten samengewerkt hebben aan nieuwe technologie. "Dat drukt de kosten. Ook zijn de auto's wat kleiner geworden."

In Nederland is verder de BPM-belasting omgebouwd van een heffing op de nettoprijs van nieuwe auto's naar een CO2-tax. "Dat maakt auto's die heel hard werken aan de milieu-eisen goedkoper." Dankzij die fiscale wijziging klom Nederland in 2011 van de zevende naar de tweede plaats op de Europese ranglijst van schone wagenparken. Portugal gaat op kop.

EU wil extra eisen

In Brussel wordt intussen gesproken over nieuwe CO2-eisen. De Europese Commissie stelt voor om de uitstoot tegen 2020 verlagen van 130 naar 95 gram. Opnieuw verzet de auto-industrie zich sterk. "Maar die nieuwe eisen komen er. En de industrie gaat daaraan werken", verzekert de Bruijn. "Maar de sprong naar 95 vinden wij te groot. Die kan de Europese industrie schade berokkenen."

Dat riep de industrie ook over de 130-grens. "De discussie dreigt een herhaling van zetten te worden", erkent De Bruijn. "Toch moet Europa voorzichtig zijn. In Europa zelf is weinig ruimte voor groei. Die moet de auto-industrie vooral in Azië zoeken. Tot nu toe wil die markt nog niet sterk in duurzaamheid investeren. Europa moet daarom niet te ver voor de muziek uit lopen."

Tot voor kort liep Volkswagen vooraan in het verzet tegen de EU-eis voor 2015. Maar onlangs maakte topman Martin Winterkorn bekend dat zijn concern de uitstoot in 2015 op 120 gram wil brengen, lager dan Brussel wil. "Als zo'n groot concern die stap zet, heeft dat gevolgen in Europa", aldus De Bruijn.

Volg ons op Twitter:@energiepodium