Hans van Cleef: "Laten we doen wat er in ieders
vermogen ligt"
Houtkachels mogen straks mogelijk niet meer. Hoewel de verbrandingsefficiëntie met ruim 80% aanzienlijk hoger ligt dan de maximaal 20% bij een open haard raakt de houtkachel langzaam maar zeker uit de gratie. En dat terwijl het toch al niet zo hoge percentage duurzame energie in Nederland voor een zesde deel wordt opgewekt door dit soort geavanceerde houtkachels. Dat is vier keer zo hoog als het huidige aandeel van zonnepanelen. De reden dat dit soort kachels straks wellicht niet meer mag, is luchtvervuiling door de uitstoot van fijnstof. Het spreekt voor zich dat als het windstil of mistig weer is je de houtkachel niet moet branden. De lucht blijft dan immers hangen en kan zorgen voor overlast bij de buren. Dat wil niemand. Maar tussen bewust, matig gebruik en het continue stoken van zo'n kachel zit een groot verschil. De stad Utrecht wil het echter helemaal gaan verbieden.
““Sommige koplopers zijn het peloton volledig uit het oog verloren””
En er zijn meer
voorbeelden van dingen die flink ter discussie staan: de auto, de gasgestookte
CV-ketel, de buitenlandse vakantie met vliegtuig of cruiseschip, de terrasverwarmer,
de scooter, het stukje vlees bij het eten, en ga zo maar door. Voor al deze
dingen geldt dat ze het comfort wellicht verhogen, maar dat dit direct of
indirect gepaard gaat met meer CO2-uitstoot. En dat kan niet als we
de klimaatdoelstellingen willen halen zoals afgesproken in Parijs. Dit past in
het plaatje dat we al kennen over de energietransitie. Iedere optie voor een
duurzamere energiemix kent tegenstanders en heeft naast voor- ook nadelen. Zo
willen we geen kolencentrales meer, moet de gasproductie in Nederland zo snel
mogelijk omlaag, is import van gas omstreden - ongeacht of dit uit Rusland
komt, of in de vorm van LNG uit bijvoorbeeld de VS - zijn zonneparken in
sommige gemeenten omstreden, stuit wind-op-land op verzet, zou wind-op-zee de
horizon vervuilen en is kernenergie al helemaal uit den boze. Dus zien we
weerstand tegen al deze opties.
Regelmatig hoor je dat draagvlak en betrokkenheid nodig zijn om de
klimaatdoelstellingen wel te halen. Ik pleit daar zelf ook sterk voor. En ja,
dat mag best wat kosten. Wij kunnen ons in Europa de discussie niet alleen
veroorloven, maar kunnen zelfs voor de maatregelen betalen. De vraag is echter
hoe je op de juiste manier het grootste draagvlak creëert én de meeste CO2-reductie
kunt bewerkstelligen. Bewustwording is een zeer belangrijk instrument om mensen
mee te krijgen en ze tot maatregelen aan te sporen. Sommige mensen zullen dit
als een achterhoedegesprek kwalificeren. Maar in gesprekken met klanten en
collega's blijkt dat veel mensen deze stap naar bewustwording rondom de impact
van hun consumptiegedrag nog steeds moeten zetten. Dat geldt voor de mensen in
Nederland. Dan kun je wel raden hoe de situatie is in opkomende landen waar
overleven, of opklimmen van armoede naar de middenklasse, vaak het belangrijkste
doel is. Volgens mij is het dan ook geen achterhoedegesprek, maar zijn sommige koplopers
het peloton juist volledig uit het oog verloren.
Is de energietransitie gebaat bij het verbieden van dingen? Is het niet
verstandiger om in plaats van te zeggen wat we allemaal niet meer mogen, juist
te benadrukken welke maatregelen een positieve bijdrage kunnen leveren? Zou daarnaast
meer aandacht vragen voor een juiste beprijzing van CO2-uitstoot
niet een betere oplossing zijn dan het verbieden van consumptie? Volgens mij zouden
we meer moeten inzetten op het gelijk blijven of verhogen van comfort met geen
of een lagere CO2-uitstoot. Maar het helpt dan natuurlijk niet als
je voor twintig euro ongeveer heel Europa door kan vliegen. Het laatste wat we
willen is een stap terug zetten van de middenklasse naar armoede. Maar dat wil
ook zeggen dat een treinreis van Amsterdam naar Maastricht niet duurder moet zijn
dan een retourtje Milaan. Meer comfort is prima, maar alleen tegen een eerlijke
prijs.
Ik pleit ervoor om te doen wat er in ieders vermogen ligt. Om te investeren
in verduurzaming en te blijven werken aan bewustwording van wat de gevolgen van
ons consumptiegedrag zijn. Maar hierbij moet je ook accepteren dat sommige
mensen nu eenmaal sneller kunnen en willen gaan dan anderen. Verboden leiden
niet tot draagvlak. Hoger comfort en technologische ontwikkelingen wel. Een
veelgebruikte uitdrukking is dat het stenen tijdperk niet is gestopt door het
gebrek aan stenen. Als je dat vertaalt naar de huidige tijd dan zou je kunnen
zeggen dat het fotorolletje niet uit de mode is geraakt door het gebrek aan
rolletjes, maar omdat technologische ontwikkeling heeft geleid tot betere en
goedkopere alternatieven. Het verhogen van comfort, het liefst tegen
vergelijkbare of lagere prijzen, zorgt ervoor dat mensen geneigd zijn om nieuwe
technologieën te omarmen. Streef er daarom naar dat de energietransitie bij
iedereen, inclusief het peloton, leidt tot het ultieme vakantiegevoel. Of dat
nu thuis is, in de auto, op de fiets, op kantoor, op reis, zittend naast de
houtkachel of waar dan ook. Bewust genieten zou ik dat willen noemen.
Hans van Cleef is senior
sectoreconoom energie bij ABN AMRO Bank, @ABNAMROeconomen. Op
Twitter is hij actief onder @hansvancleef. Hij
schrijft zijn columns op persoonlijke titel.