Zoeken

Elektrisch rijden is geen concurrent voor groen gas

Pelle Schlichting, Directeur Orangegas: "Rijden op groen gas goedkoper dan elektrisch voor merendeel auto's"

Pelle Schlichting's bedrijf Orangegas bezit van vijftig groen gastankstations en hoopt er de komende jaren nog eens vijftig te bouwen. De gemeente Amsterdam financiert zeven van die stations met € 3,75 miljoen, zo maakte zij deze maand bekend. Schlichting: "Er is geen enkele reden dat er in Nederland in 2020 niet 100 tot 200 duizend auto's op groen gas kunnen rijden. In een paar sectoren, zoals taxi's en bestelauto's, is het al gangbaar. Wij zien een duidelijk economisch vooruitzicht voor het rijden op groen gas voor onze klanten. En als het voor onze klanten aantrekkelijk is, dan maken wij volume. Zo simpel is het."

Hoe groot is de concurrentie tussen rijden op groen gas en elektriciteit?

"Elektrisch rijden is geen concurrent van rijden op groen gas. De meeste wagens die op groen gas rijden, zouden niet op elektriciteit kunnen rijden. Een vuilniswagen op elektriciteit bestaat niet. Een bestelauto die door het hele land op elektriciteit kan rijden en gewoon zijn werk kan doen, bestaat niet. En bij taxibedrijven zijn de mening over elektrisch rijden zeer verdeeld."


Hoe aantrekkelijk is rijden op groen gas voor personenwagens?
"Mensen die in de klasse van de Volkswagen Up rijden, hebben een klein autootje waarmee ze tegen lage prijzen kunnen rijden. Het is niet slim om dat op elektriciteit te doen, want dat moet je terugverdienen. Mensen die rijden in kleine en middenklasse auto's rijden in de regel niet genoeg kilometers om elektrisch vervoer aantrekkelijk te maken. Kleine auto's zijn elektrisch niet tegen een normale prijs te krijgen, maar wel op groen gas. Voor een klasse hoger, de Nissan Leaf, geldt dat eveneens. De klasse daarboven, bijvoorbeeld de Audi A6 op groen gas, concurreert wel direct met de Tesla. Maar ik geloof niet dat de hele automobiliteit aan elkaar hangt van Tesla's en A6'en."

““De meeste wagens die op groen gas rijden, zijn op elektriciteit niet rendabel””

Hoe ziet u de positie van elektrisch rijden dan wel?

"Groen gas en elektriciteit vullen elkaar aan. Een elektrische deelauto bijvoorbeeld is briljant. Daar maak je veel korte stadsritjes mee en dat is precies wat die auto goed kan. Je kunt gemakkelijker laden in de stad, want zo'n laadpaal neemt veel minder plaats in dan een tankstation."

Welke problemen ziet u nog die een sterke groei van groen gas in de weg kunnen staan?

"De fiscale onaantrekkelijkheid van rijden op groen gas is nog een probleem. Maar los daarvan: de techniek is eenvoudig, de auto's zijn al te koop en gastanks inbouwen in bestaande auto's is ook niet het moeilijkste. Het is geen rocket science. Ik zeg niet dat er binnen zes jaar zonder twijfel 100.000 auto's op groen gas zullen rijden, maar het is wel mogelijk. Voor de beeldvorming: in Zweden, een land met ongeveer 9 miljoen inwoners, rijden al 50.000 auto's op groen gas. En in Italië worden per jaar 50.000 groen gasauto's verkocht. Daar rijden er al 800.000."


(Op de kleine foto: Pelle Schlichting (l) en zijn compagnon Marcel Borger)