De overgrote meerderheid van de bedrijven gelooft niet dat zij in 2025 al emissievrij rijden. En er ligt een enorme uitdaging om alle extra elektrische voertuigen van stroom te voorzien. Er zal een tandje of drie bij moeten, wil de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat de binnensteden niet alleen op papier, maar ook in de werkelijkheid schoner en gezonder maken.
Veertig Nederlandse binnensteden worden vanaf 2025 grotendeels afgesloten voor bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor. Je kan denken: ach, dat zijn maar 40 steden. Maar als we kijken naar West-Nederland en Noord Brabant, dan zal bijna iedere ondernemer te maken krijgen met de zero-emissiezones in de binnensteden. Een muziekband op weg naar een poppodium in de binnenstad, kan dus de gitaren niet meer in de achterbak van een oude dieselbus gooien. En een monteur van het klussenbedrijf kan de bedrijfsauto ’s avonds niet meer mee naar huis nemen als hij in de zero-emissiezone woont, hij mag er zelfs niet werken. Voor veel ondernemers is de bestelbus een middel, niet de core business. Dus de leverancier van zalm aan restaurants en de groenteboer in de stad moeten binnen vier jaar hun oude bestelbus aan de kant zetten om ‘zero-emissie’ hun werk te kunnen doen.
“Voor Tilburg is de verwachting dat er in 2025 zo’n 3.000 laadpalen nodig zijn voor bedrijfsbusjes, net zoveel als voor personenauto’s”
In een gedetailleerde studie over logistieke bewegingen in en rond Tilburg, uitgevoerd door CE Delft en Districon, blijkt dat de invoering van een zero-emissiezone in Tilburg zal leiden tot de aanschaf van meer dan 10.000 elektrische bestelauto’s. En die gaan ook thuis opladen, omdat veel bestuurders de bedrijfsbus na het werk mee naar huis nemen. Voor Tilburg is de verwachting dat er in 2025 zo’n 3.000 laadpalen nodig zijn voor bedrijfsbusjes, net zoveel als voor personenauto’s. Een enorme extra vraag naar laadpalen, op plekken waar ze nu nog niet voorkomen. Kortom, ook een uitdaging voor de gemeente én het elektriciteitsbedrijf.
Uit een enquête van brancheorganisatie Techniek Nederland en ondernemersvereniging Evofenedex blijkt dat zo’n 35% van de bedrijven nog niet op de hoogte is van de invoering van de zones. En maar liefst 70% denkt voor die tijd niet te beschikken over een emissieloos wagenpark om die steden binnen te komen. Dat blijkt vooral te liggen aan de kosten van de voertuigen, en de beperkte actieradius van de elektrische wagens. Een grote meerderheid van de vervoerders verwacht dan ook dat het streven van de overheid niet in 2025 gehaald gaat worden.
Alle aandacht was tot nu toe op de elektrische personenauto gericht, maar met vracht- en bestelauto’s kan het wel eens een stuk sneller gaan. Een hoop te doen voor de nieuwe minister, maar ook voor alle nieuwe wethouders die in het voorjaar hun entree maken