Umweltbundesamt
pleit voor meer maatregelen
De Duitse overheid probeert sinds 2008 met zogenoemde milieuzones de uitstoot van fijnstof in meerdere steden en in het Ruhrgebied terug te dringen. Auto's krijgen speciale stickers voor milieuzones: in sommige gebieden mogen alleen auto's met een groene sticker overal in de binnenstad rijden. Bestuurders met een gele of rode sticker moeten hun wagen laten staan. Het aanpassen van een auto om voor groene sticker in aanmerking komen, kan honderden euro's kosten.
““Om de luchtkwaliteit in steden verder te verbeteren, zouden in steden alle bouwmachines en binnenschepen met filter moeten worden uitgerust””
"De laatste jaren zijn de
emissies in het verkeer flink afgenomen, vooral door aangescherpte Europese
wetgeving", geeft Langner aan. In welke mate de milieuzones daaraan hebben bijgedragen,
vindt hij moeilijk aan te geven. "Een stad die al vanaf het begin met
milieuzones werkt, laat betere resultaten zien dan een stad die er later mee is
begonnen. Ook is een grotere milieuzone succesvoller dan een kleine.
Onduidelijk is hoeveel mensen zich daadwerkelijk aan de regels houden. Berlijn
met 3,4 miljoen inwoners telde in 2011 bijvoorbeeld 11.563 overtredingen tegen
de milieuzone, terwijl in Keulen met 1 miljoen inwoners slechts 31
overtredingen werden vastgesteld. Maar dat verschil komt vooral door de
strengere controles in Berlijn."
Het Umweltbundesamt heeft berekend dat een totale fijnstofreductie van 10
procent mogelijk was, wanneer de milieuzone vroegtijdig ingevoerd werd. "In de
praktijk liggen we daaronder. Om de luchtkwaliteit in steden verder te
verbeteren, zouden in steden alle bouwmachines en binnenschepen met filter
moeten worden uitgerust. Ook zijn er aanwijzingen dat de filters niet bij alle auto's
goed functioneren."
Fijnstof komt niet alleen via motoren - vooral dieselmotoren - in de lucht,
maar ook door remmen, de afslijting van de banden en het opstuiven van het stof
dat op straat ligt. Daarbij is het verkeer niet de enige veroorzaker van
fijnstof. "Er zijn meer bronnen die we kunnen aanpakken", aldus Langner. "Naast
de landbouw met haar ammoniakuitstoot en de industrie leveren ook de
huishoudens hun bijdrage. Vooral met hout gestookte kachels laten in de
wintermaanden de fijnstofbelasting toenemen."