Jan-Joris van Dijk, GDF LNG Solutions: "Nederland
heeft uitstekende positie voor LNG in de transportsector"
De overstap van de scheepvaart op LNG is een logische. Vloeibaar aardgas - dat bij -162 °C 600 keer minder volume dan gasvormig aardgas inneemt - is een prima alternatief om aan de strengere milieuregelgeving uit de EU te voldoen. De havens van Rotterdam, Antwerpen en het Zweedse Göteborg proberen LNG als brandstof voor de (binnen)vaart sinds 2013 vlot te trekken. Tot op heden varen er drie nieuwbouwtankers op LNG. Dat van Danser is het eerste containerschip dat is omgebouwd. LNG heeft volgens experts een operationeel voordeel omdat het goedkoper is dan stookolie en diesel, de meest gebruikte brandstoffen in de transportsector.
“LNG heeft een operationeel voordeel omdat het goedkoper is dan stookolie en diesel”
Ben
Maelissa, directeur van de Danser Group, licht de keuze voor GDF Suez LNG
Solutions toe: "Uiteraard was de prijs een belangrijk criterium. Maar bunkering
van LNG is zeker geen alledaagse aangelegenheid. Leveringszekerheid,
procesbeheersing en veiligheid hebben een doorslaggevende rol gespeeld bij de
afname van GDF Suez LNG Solutions. Tel daar de milieuvoordelen bij op. Bovendien
is varen op LNG aanzienlijk stiller. Zeker op de lange termijn is de
verwachting dat de gasprijs zich voordeliger gaat ontwikkelen dan die van
olie."
Tegelijkertijd tuigt GDF Suez LNG Solutions - een joint-venture tussen Cofely
(energiediensten), GDF Suez (marketing) en Elengy (LNG infrastructuur) - een complete
infrastructuur voor LNG op. Met LNG heeft het moederbedrijf al jarenlang ervaring.
De infrastructuur bestaat onder meer uit lokale opslag en bunkerfaciliteiten. "De
schepen worden in eerste instantie vanuit een trailer aan de kade bevoorraad.
Dat is niet optimaal bij grotere volumes, maar in deze fase wel flexibel en
laagdrempelig. Omdat ons land een klein land is, maar wel over een grote
transportsector beschikt, heeft het een uitstekende uitgangspositie voor LNG. Vanuit
LNG-terminals in de haven kunnen we het efficiënt bij de klant in de tank
brengen", zegt Van Dijk.
"Het is een majeure investering, deze ombouw", vult Maelissa hem aan. "Op dit moment hebben we tien schepen voor droge vaart in eigendom, zestig als charter. We gaan nu eerst ervaring met varen op gas opdoen en analyseren of onze calculaties daadwerkelijk uitkomen voordat we nadenken over de ombouw van andere schepen. De resultaten van de test komen over een half jaar tot een jaar vrij."