IT-architect Casper Bodewitz over wat energiebedrijven kunnen leren van de gaming-industrie
Een interactieve computerspel dat helpt complexe energievraagstukken te doorgronden en er betere oplossingen voor te bedenken. Zo'n spel is er nog niet, maar als het aan IT-specialist en gamebouwer Casper Bodewitz ligt, komt het er wel snel. Bodewitz, IT-architect bij strategie- en IT-adviesbureau Paatz Scholz van der Laan, lichtte op de conferentie ‘Game Changers' van netwerkplatform Young Energy Professionals (YEP) onlangs in Utrecht toe waarom ‘spelend leren' en een geïntegreerd IT-informatiesysteem voor energiebedrijven nu zo belangrijk is.
Waarom is een geïntegreerd IT-informatiesysteem voor energiebedrijven nu zo actueel?
"In de energiesector is heel veel in beweging. Vraag en aanbod, de mix van duurzaam en fossiel, de komst van nieuwe spelers op die markt, de Groningse gaskraan die langzaam dicht gaat. Wil je op die snel veranderende markt kunnen meekomen en risico's en kansen inschatten, dan moet je als bedrijf geïntegreerd zijn voor wat betreft informatievoorziening. Dus een IT-landschap hebben dat de hele energieketen bestrijkt en ook berekend is op die nieuwe dynamiek. Productie, inkoop, verkoop, beprijzing, facturering. Al die dingen die vroeger eilandjes waren, waartussen af en toe informatie werd uitgewisseld. Dat was toen geen probleem, omdat het voor de splitsing tussen transport en verkoop allemaal langzamer ging. Maar die tijd is voorbij. Je ziet nu ook dat bedrijven die dat vroeg inzagen, harder gaan dan bedrijven die nog aan het begin staan van dat traject."
Kun je spreken van een remmende voorsprong? Van gevestigde energiebedrijven die moeten opboksen tegen nieuwkomers die niet hoeven af te rekenen met die oude eilanden-cultuur?
"Grosso modo is dat zo. Doordat de markt meer liquide is geworden, loop je als gevestigd bedrijf het risico dat nieuwe business modellen met flexible IT je voorbij streven. Bij veel gevestigde spelers staat die omschakeling ook nog redelijk in de kinderschoenen. Ook omdat het om veel geld gaat. Al zijn er ook die er al ver mee zijn. Zoals GasTerra, waar ik zelf een compleet nieuw applicatielandschap voor informatievoorziening mee heb helpen inrichten."
““IT-projecten duren in mijn beleving nu nog vaak langer en kosten ook meer geld dan had gehoeven””
Hoe kan de gaming wereld energiebedrijven helpen bij het zetten van die stap?
"Bedrijven voeren IT-projecten nog vaak uit volgens de klassieke watervalmethode. Een project wordt eerst van boven tot onder ontworpen en vervolgens gebouwd en dan pas getest of het voldoet. Terwijl de gaming wereld al lang weet dat een meer interactieve aanpak vaak tot een beter eindresultaat leidt. Dus telkens als een stukje van een spel af is, testen of het wel leuk genoeg is, eventueel wat bijsturen, en dan weer verder ontwerpen. Voor bedrijven die gewend zijn alles vooraf zoveel mogelijk vast te leggen, is het durven loslaten van die gewoonte een hele uitdaging. Maar van de gaming wereld kunnen ze dus leren dat bij IT-projecten vertrouwen op die meer agile methodiek uiteindelijk beter is voor je organisatie. Je kunt gewoon niet alles van te voren bedenken. Onderweg komen er altijd dingen bij en de buitenwereld verandert ook. Dat kun je met die nieuwe aanpak snel repareren in plaats van achteraf. Per saldo loop je dus minder risico en bespaar je tijd en geld."
Hoeveel bespaart een energiebedrijf dat zich die les uit de gaming sector aantrekt?
"In elke sector waar grote bedrijven werken, speelt dit. Maar de energiesector is er dus zeker niet vrij van. IT-projecten duren in mijn beleving nu nog vaak langer en kosten ook meer geld dan had gehoeven. Je hebt het misschien over 1,3 of 1,4 keer over je budget gaan. Dat noem ik geen succes. Met die interactieve aanpak kan dat een stuk beter."
Gamen maakt mensen beter in strategisch denken, zegt u. Werkt u aan een spel voor energieprofessionals?
"Ik houd me graag bezig met hoe spelend leren je kan helpen in je dagelijkse werk. En juist omdat de energiesector voor grote uitdagingen staat, is het belangrijk dat professionals in de sector met problemen kunnen spelen. Zo leren ze die vraagstukken beter begrijpen en kunnen ze betere oplossingen bouwen. Mijn pitch bij Young Energy Professionals was ook dat zo'n energie-themaspel ontbreekt. Dat ga ik dus maken. Met verschillende rollen, waarbij iedere speler z'n eigen belang najaagt. Zoals een baas van een energiebedrijf, een fractievoorzitter van een politieke partij en bijvoorbeeld ook een boer die een windmolen wil of land heeft waar schaliegas onder zit. En in het buitenland een Vladimir II die de gaskraan kan dichtdraaien. Dus een spel met ook emotie, want dat maakt het leuk. Dus met ook de mogelijkheid dat je in de tijd vooruit speelt, zodat je kan zien hoe een besluit over twee honderd jaar uitpakt. En het maakt niet uit als het mis gaat, want het is maar een spelletje."