Opinie
Nieuwe e-auto’s versus youngtimers op benzine
Lang gebruikt Matthijs Meijer van Putten al deelauto’s. “Want hoe meer mensen dezelfde auto gebruiken, dacht ik, hoe meer we het klimaat sparen. Dat concludeerde ook een Zweedse onderzoekster. Wie zijn eigen auto verruilt voor een deelauto, verlicht zijn klimaatimpact met 40%. Wie toch maar geen eigen auto koopt, al wilde hij dat wel, verlicht hem met 85%. Dus ik was fan.”
Opinie
Behandel investeringen in netinfra hetzelfde als andere infrastructuur
Netbeheerders hebben het druk en dat ziet Rik Harmsen ook. "De netten moeten robuuster, zwaarder en slimmer. En het moet vandaag of liever gisteren. De komende decennia is hiervoor een investering nodig van circa 200 miljard. Die investeringen worden nu uitgevoerd én betaald door de netbeheerders.”
Opinie
Bedrijven als ‘force for good’? Lange weg te gaan.
Er zijn heel wat, en heel goede en supergemotiveerde mensen die werken aan het idee dat bedrijven een ‘force for good’ kunnen worden, merkt Jan Paul van Soest op. Hoofd duurzaamheid KLM, Zita Schellekens, onderstreepte deze missie onlangs in een interview in De Volkskrant, waar prompt forse kritiek op kwam: “vliegen kan nooit duurzaam worden.”
Opinie
Hoog tijd voor borgend beleid!
Midden in de komkommertijd, op 23 juli, deed het Internationaal Gerechtshof in Den Haag plotseling een belangrijke uitspraak. Het Hof concludeerde dat overheden verantwoordelijk zijn voor klimaatbeleid gericht op een maximale temperatuurstijging van 1,5°C. Als zij hierin tekortschieten, kan dat worden aangemerkt als een ‘onrechtmatige daad’, met mogelijke aansprakelijkheid voor herstelmaatregelen en schadevergoedingen. Opvallend is, volgens Margriet Kuijper, dat (nieuwe) fossiele energieproductie en subsidies expliciet worden genoemd als activiteiten die onder die onrechtmatige daad kunnen vallen.