Zoeken

Rijden op stroom kan te duur worden voor de overheid

Interview Peter Notten, hoogleraar Energy Materials and Devices aan de TU Eindhoven

Met modellen als de Nissan Leaf, de Tesla Model S en de BMW i3 is de elektrische auto in opkomst. Peter Notten, Hoogleraar Energy Materials and Devices aan de TU Eindhoven, vertelt over de technische ontwikkelingen rond rijden op stroom. Volgens hem zijn de totale kosten van rijden en gebruik bij elektrisch rijden lager dan bij benzine of diesel. De vraag is echter of dat zo blijft.

Rijden we straks allemaal elektrisch?
Peter Notten: "De elektrische auto heeft nog een paar problemen. Ten eerste zijn de investeringskosten in een elektrische auto voor veel mensen nog te hoog. Die zijn wel terug te brengen door het concept van Renault, waarbij je de auto koopt en de batterijen leaset. De prijs van de auto wordt dan lager en het risico dat de batterij een tegenvallende levensduur heeft, ligt niet meer bij de consument."

In hoeverre wordt die hogere prijs gecompenseerd doordat stroom goedkoper is dan benzine en diesel?
"De totale kosten van de aankoop en het gebruik van een elektrische auto zijn lager dan die van een benzine- of dieselauto. De vraag is alleen hoe lang dat zo blijft. Benzine is vooral zo duur omdat de overheid het zwaar belast. Als iedereen elektrisch gaat rijden, loopt de overheid inkomsten mis en zal ze het waarschijnlijk gaan belasten. Rijden op stroom kan dan te duur worden voor de staatskas. Een interessante vraag is of de overheid in de toekomst nog in staat zal zijn om stroom te belasten. Als ik als privépersoon stroom opwek en die lokaal verbruik, mag de overheid die dan belasten? Daar zal ongetwijfeld een modus voor zijn, maar de vraag is hoe de overheid hier in de toekomst mee omgaat."

Is het een probleem dat het laden van een batterij langer duurt dan het tanken van benzine of diesel?
"Ik zeg vaak tegen studenten dat we ons altijd conformeren aan de referentie van benzine of diesel tanken in 3 minuten. Maar dat is attitude, dat kun je loslaten. Het nieuwe tanken is dat je bij aankomst op je bestemming zorgt dat je auto opgeladen wordt."

““Inductief laden zou batterijen overbodig kunnen maken””

Welke doorbraken in batterijtechnologie kunnen we verwachten?
"Inductief laden, dus geen fysiek contact meer maken tussen de lader en de accu. Er lopen projecten om elektrische stadsbussen inductief te laden, bij elke halte waar de bus stopt. Je kunt verder gaan en auto's inductief op snelwegen laden, terwijl ze rijden. In het uiterste geval worden batterijen dan zelfs overbodig.
Ook neemt de energiedichtheid van batterijen steeds verder toe. Batterijen worden kleiner en lichter, waardoor er meer accu in een auto past. Batterijsystemen als lithium-zwavel en lithium-lucht zijn ook zeer interessant, omdat ze lichter zijn, waardoor je nog minder batterijcapaciteit hoeft mee te slepen. Ik denk wel dat het nog zeker twintig jaar duurt voordat deze in auto's worden ingebouwd."

Is een bereik van een paar honderd kilometer genoeg voor autorijders?
"In Europa rijdt 80 procent van de mensen minder dan 50 kilometer per dag. Zij kunnen hun dagelijkse kilometers nu al volledig elektrisch rijden. Ze voelen echter wel een probleem, omdat ze de vrijheid willen hebben om plotseling niet naar hun werk te gaan, maar naar hun familie, die toevallig in Noord-Frankrijk woont. Erg mooi zijn daarom de range extenders, die op efficiënte wijze benzine verbranden of waterstof omzetten in elektriciteit om de elektromotor aan te drijven en zo het bereik de vergroten."

Hoe belangrijk is de levensduur van de elektrische auto?
"De levensduur neemt toe. Huidige batterijen hebben na een paar honderd keer laden en ontladen nog maar de helft van de laadcapaciteit. Om een langere levensduur te krijgen, zijn stabielere systemen nodig. Er zijn al ijzerfosfaat- en titanaat-systemen op de markt, die veel stabieler zijn. Het nadeel van die systemen is wel dat de energiedichtheid lager is. Daarom kiezen fabrikanten daar meestal niet voor."