Green Team Twente: "Snelle en veilige auto's hebben we al, nu moeten ze nog zuinig worden"
De waterstofauto van Green Team Twente behaalde een verbruik van 755 kilometer op het equivalent van 1 liter benzine op de Shell Eco-marathon van dit jaar. Teamleider Teun Bartelds vertelt over de motivatie van zijn team om mee te doen aan de zuinigheidsrace.
Waarom waterstof?
"Het gaat natuurlijk om de vraag: Waar rijdt de auto van morgen op? Wat ons betreft heeft waterstof de meeste potentie. Niet alleen omdat een waterstofauto alleen water en zuurstof uitstoot, maar ook omdat waterstof een lichte manier van energietransport is. Waterstof is driemaal lichter dan benzine voor eenzelfde hoeveelheid energie. Onze auto heeft geen zware motor en geen grote accu. Dat scheelt enorm in het verbruik. Motorblokken zijn groot, ontzettend warm en inefficiënt. Bovendien kun je waterstof straks gewoon tanken bij de pomp, net als benzine nu. De actieradius is groot."
Veel energie-experts zeggen: waterstof is inefficiënt. De elektrolyse om het te maken kost grote hoeveelheden energie.
"Waterstof is inderdaad geen energiebron, maar een energiedrager. Het is belangrijk om te kijken naar de gehele keten, want die bepaalt uiteindelijk of een oplossing echt duurzaam is of niet. Op het gebied van de productie van waterstof valt nog veel te winnen aan efficiëntie, maar kijkend naar de gehele keten zie ik bij waterstof meer potentie voor een duurzame oplossing."
Wanneer gaan we op waterstof rijden?
"Hyundai wil vanaf 2015 1.000 waterstofauto's per jaar produceren. Het wordt een SUV met een top van 160 kilometer per uur. Dat wordt een erg dure wagen, maar het is een begin. Ik denk dat het met een sneeuwbaleffect op gang zal komen. Het grote publiek moet bekend worden met de waterstofauto. Als de infrastructuur er is en er een paar goede modellen op de markt zijn, komt het goed. Over tien jaar zul je ze regelmatig op de weg zien."
Hoe ging jullie race?
"We hadden een weekend met veel technische problemen. Dit jaar reden we 77,6 kilometer op een kilowattuur. Omgerekend naar Euro 95 is dat 1 op 757. Vorig jaar reden we jaar 1 op 727. Dat was toen genoeg voor de overwinning. Dit jaar won een team uit Nantes met een verbruik van 1 op 1.421. Ze hebben veel budget en mankracht in hun auto gestoken en dat was te zien! Wij wonnen de derde plaats. Naar omstandigheden is dat een goed resultaat, maar ik denk dat we boven de 1 op 1.000 kunnen rijden. Positief is dat de lat heel snel hoger komt te liggen. Er is nog heel veel potentieel voor verbetering."
Welke technieken maken jullie auto speciaal?
"We hebben een systeem ontwikkeld waarmee we automatisch op het juiste tempo accelereren. Met een druk op de knop accelereert de auto dan met precies het goede tempo naar de meest efficiënte topsnelheid."
Zien we dat straks ook terug in gewone auto's? Drukker we straks op een knopje om vanaf een stoplicht te accelereren naar 50 kilometer per uur?
"Dat is technisch nauwelijks een uitdaging. Je moet vooral rekening houden met andere weggebruikers. Fabrikanten als Mercedes hebben al een volgsysteem op hun luxere modellen. Een combinatie van ons accelereersysteem en hun volgsysteem zou auto's veel zuiniger maken. Mensen moeten het wel willen gebruiken. Gedrag is heel belangrijk bij dit soort techniek. Daar ligt de grootste uitdaging. Juist vanwege dit soort vragen vind ik de Shell Eco-marathon belangrijk. Autoraces als rally en Formule 1 zijn belangrijk geweest voor de ontwikkeling van het gewone verkeer. Dankzij die sporten zijn we heel goed in het maken van snelle en veilige auto's. De volgende stap is om ze zuiniger te maken. Dat doen we met dit soort races. De auto-ingenieur van nu houdt zich bezig met energie."
Volg Energiepodium op Twitter: @energiepodium