Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen
Zes personen en organisaties zijn dit jaar genomineerd voor de klimaatpenning van stichting HIER! vanwege hun bijzondere inzet voor de verduurzaming. Energiepodium sprak met hen. Aan het woord is Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen.
Vorig jaar sloot de NS samen met de andere vervoerders op het spoor een baanbrekend energiecontract: alle elektrische treinen in Nederland gaan de komende jaren rijden op groene stroom. De NS stelde daarbij als voorwaarde dat het zou gaan om nieuwe opwekking waarvan minstens de helft binnen de landsgrenzen. Voor zover bekend gaat het om het grootste groenestroomcontract in Nederland.
Carola Wijdoogen, die vorig jaar al werd uitgeroepen tot MVO Manager van het Jaar, is de drijvende kracht achter de deal. "Het begon met een droom, met een punt op de horizon", vertelt ze. "Op zich is de treinreis al een schone manier van reizen, zo'n 75 procent schoner dan een auto. Maar onze droom was om de reiziger een klimaatneutrale reis te kunnen aanbieden, dus zonder CO2-uitstoot. Tegelijkertijd zijn wij grootverbruiker van stroom. Dat is een behoorlijke opgave waarvoor je dan staat."
Een van de eerste vraagstukken waar ze tegen aanliep, was de beperkte beschikbaarheid van groene stroom in Nederland. "Op het moment van de aanbesteding werd zo'n 4 procent van het Nederlands verbruik op een groene manier opgewekt. Wij zijn in ons eentje goed voor 1,3 procent van het verbruik, dus je hebt dan eigenlijk al meteen een kwart van de bestaande capaciteit. Dat wilden we niet: wij wilden gebruik maken van nieuwe hernieuwbare bronnen om zo een echte impuls te geven aan de energietransitie. En ook herleidbaar: dit zijn de parken waar die treinen die stroom af van gaan nemen."
““Het energiezuinig rijden is bedacht door één van de machinisten van de NS””
Uiteindelijk slaagde ENECO erin de aanbesteding binnen te slepen. Het bedrijf beloofde de komende jaren fors te gaan investeren in nieuwe windmolens om aan de verplichtingen te kunnen voldoen. De andere helft van het aanbod wordt geïmporteerd, onder de voorwaarde dat de stroom afkomstig is uit daadwerkelijk nieuwe bronnen in Noordwest-Europa. Wijdoogen: "Met deze lange termijn verbintenis bieden we de leverancier zekerheid, waardoor die kan investeren. En wij zijn ervan overtuigd dat wij daardoor een aantrekkelijker product hebben voor onze reiziger. Je ziet dat 8 van de 10 reizigers graag wil dat NS overgaat op groene stroom. Wij verwachten ook dat er meer reizigers gebruik gaan maken van de trein, omdat ze het belangrijk vinden op een milieubewuste manier te reizen."
Als MVO-manager is Wijdoogen dagelijks bezig om het duurzaam ondernemen onder de aandacht te brengen binnen alle gelederen van het vervoersbedrijf. Aangezien de NS behoort tot de top 3-grootverbruikers van elektriciteit in Nederland, ligt een groot deel van haar inspanningen op het gebied van energie. Een ander belangrijk thema is het energiezuinig rijden, een concept dat bedacht is door één van de machinisten van NS. "Dan trekt de trein op tot een bepaalde snelheid en laat de machinist vervolgens de trein uitrollen. Omdat je uit het ijzer bijna geen weerstand krijgt, kan de trein heel lang doorrollen, waarbij de machinist kan anticiperen op het rijpad en daarmee het energieverbruik optimaliseren."
Ze hoopt dat andere grootverbruikers in Nederland het voorbeeld van NS volgen. "Je ziet dat steeds meer bedrijven - ook grote spelers als Unilever en DSM - de overtuiging hebben dat duurzaam ondernemen uiteindelijk niet alleen de basis is voor continuïteit, maar dat het ook uiteindelijk leidt tot meer winstgevendheid. We zien de wereld veranderen, uiteindelijk is het de samenleving die de vraag naar jouw producten en diensten bepaalt. Als je goed nadenkt over hoe je als bedrijf in de maatschappij zit en welke rol je wilt hebben, dan kun je daar eigenlijk niet omheen."